Sturm maakt nieuwbouw Veiligheidscentrum BAA mogelijk - conform nieuwe PFAS-regels

Toen op vrijdag 12 juli 2019 in het Westelijk Havengebied in Amsterdam de eerste paal werd geslagen voor het nieuwe veiligheidscentrum van Brandweer Amsterdam-Amstelland (BAA) had Sturm er al een behoorlijke schop aarde verlegd. Bovendien vonden wij PFAS in de bodem, een bedreigende factor voor niet alleen ons werk, maar voor het gehele project. Sturm kreeg ten slotte groen licht om de verontreinigde bodem conform nieuwe wet- en regelgeving te saneren. Dat lukte met veel succes. Ons team was ontzettend trots, de bouw kon beginnen. De facilitaire organisatie van Brandweer Amsterdam-Amstelland (die nu nog gehuisvest is in het pand nabij de Coentunnel) zal eind juni 2020 zijn intrek nemen in het nieuwe veiligheidscentrum aan Galwin 3 in het Amsterdamse Havengebied.

Wie de voeten van Sturm uit de grond wil krijgen, moet van goeden huize komen
Veranderingen in wet- en regelgeving maken ons werk soms ontzettend complex. Zeker bij het nieuwbouwproject van Brandweer Amsterdam-Amstelland. Maar dat maakt onze opdrachten juist telkens weer interessant, op die manier vermenigvuldigen wij onze kennis. Voorafgaand aan de bouw van het nieuwe veiligheidscentrum voerde Sturm een bodemonderzoek uit. De ontdekking van PFAS (verzamelnaam voor een groep van chemische stoffen) kwam juist op het moment dat strengere regels van kracht gingen ten aanzien van PFAS. Waar wij al aan waren begonnen, leek opeens niet door te kunnen gaan. Door de kersverse wet- en regelgeving dreigde uitstel van de start van het werk. In alle bescheidenheid kunnen wij zeggen dat Sturm zich niet zomaar uit de bodem laat slaan. Met onze kennis van bodemverontreiniging én nieuw verworven inzichten op het gebied van PFAS, hebben wij in uitvoerig overleg met onze klant (BAA) en gemeente Amsterdam de doorgang van de start van het project weten te waarborgen en inmiddels vordert de bouw gestaag. 

Een gedeelde post die samen de brandveiligheid in de Amsterdamse haven vergroten
De nieuwe industriële brandweerpost biedt, behalve ruimte aan de facilitaire organisatie Brandweer Amsterdam-Amstelland, ook plaats aan de Gemeenschappelijke Brandweer Amsterdam (GBA), Ambulancedienst Amsterdam en indien nodig Douane en Politie (kantoor). Dit omdat er hogere brandveiligheidsrisco’s zijn in de haven. Doordat de haven meer circulair wil opereren, trekt ze steeds meer afvalverwerkende bedrijven. Deze hebben een specifiek risicoprofiel. Branden komen hier met enige regelmaat voor. De Amsterdamse haven is de vierde zeehaven van Nederland, de vijfde in de lijst grootste havens van Europa en de grootste benzineoverslaghaven ter wereld. Een onderzoek door Brandweer Amsterdam-Amstelland (BAA) naar de kwaliteit van de repressieve brandweerzorg in het Westelijk Havengebied maakte enkele jaren geleden duidelijk dat verbeteringen wenselijk waren.